Hier verzamelen we de vragen die tijdens de webinar nog niet beantwoord zijn door peterjoosten zal de vragen hier zelf beantwoorden.
Leuke referentie naar Westworld. Het moment dat techniek de mens overstijgt wordt vaak aangeduid als de singulariteit. Althans, dat gaat meer over kunstmatige versus menselijke intelligentie. Ik denk dat de komende jaren computers en robots steeds meer en meer dingen van mensen overnemen. Maar dat het lichaam echt overbodig is, ik hoop dat het niet gaat gebeuren. Al zijn er visies op zogenaamde mind uploading, dat je virtueel kan verder leven. Ik zie dat niet zitten hoor. Jij wel?
Voordat je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.
Ik geef relatief veel lezingen voor artsen. Ze staan er wel wat sceptischer tegenover, omdat ze in de praktijk zien dat het nog wel meevalt met de maakbaarheid van het lichaam. Anderzijds zijn ze meestal wel enthousiaster over het gebruik van wearables en patiënten die zelf hun gezondheid meten (dat was een ander onderdeel van biohacking)
Mee eens, daar maak ik me ook zorgen over. De aanhangers hiervan maken zich daar minder druk over. Zij verwachten dat een hogere leeftijd gemiddeld ook een lager geboortegetal betekent. Dit schijnt in Japan bijvoorbeeld al op te treden. Mogelijk krijg je hier ook wet- en regelgeving op, hoe cru dat ook klinkt. Het heeft impact op heel veel dingen, denk ook aan zorgverzekeringen (!), pensioenen, werk, relaties, familieverbanden, etc.
Voor zover ik weet zijn dat de Lulu, Nana en nog een ander (Chinees) kindje. Daarnaast zullen er buiten het beeld van de autoriteiten en media mensen zijn die hiermee experimenteren, soms ook omdat ze een ongeneeslijke aandoening hebben. Ik verwacht niet dat we over 25 jaar X-men hebben, maar het hangt vooral af van het maatschappelijk draagvlak (staan we het toe? wanneer? voor wie?)
Hier is de input van de mentimeter van vanmorgen. Vanmiddag zal ik de eerste paar vragen beantwoorden!
Oeps. Aangepast:)
Ik weet dat Stefan deze vraag zeker had kunnen stellen. Maar dit was mijn vraag :)
stelde de vraag:
Foppe Hemminga stelde de vraag:
leovansister stelde de vraag: