Hier verzamelen we de vragen die tijdens de webinar nog niet beantwoord zijn door peterjoosten zal de vragen hier zelf beantwoorden.
Ja, ik ben een tijdje ook fanatiek fan geweest van bulletproof coffee. Inmiddels niet meer hoor, of in ieder geval niet in die mate. Af en toe vind ik het nog wel lekker om te drinken en leuk om te maken. Nootropics gebruik ik vaker, al is er onder wetenschappers wel discussie over de werkzaamheid. Mogelijk is die scherpte en concentratie die ik ervaar alleen maar een placebo effect haha. Wat zijn je eigen ervaringen?
Voordat je een reactie kunt plaatsen moet je je eerst aanmelden voor Doejemee.
Hi peterjoosten, interessant, ook ik experimenteer regelmatig met voeding en supplementen. Wat zijn je ervaringen met nootropics? En heb je zelf de bulletproof koffie geprobeerd?
De gemiddelde leeftijd zal gaan stijgen bij lagere geboortecijfers en een langer leven. Nu is het zo dat oudere mensen hogere zorgkosten hebben dus als dat zo blijft dan zouden de premies omhoog moeten. Of de zorgkosten van ouderen zouden moeten dalen bij de inzet van biohacking. Is het realistisch te denken dat de zorgkosten dalen door inzet van biohacking? Wat vinden jullie?
Hi Peter, dank voor je antwoord en nee, dat zie ik ook niet zitten ;-)
Ik was zeker ooit heel enthousiast met allerlei voedingshacks. Toen deed ik elke maand een experiment met een ander dieet, zoals vegetarisch, veganistisch, ketogeen, e.d. Het effect deed ik met de weegschaal en met bloedtesten.
Tegenwoordig ben ik daar weer wat van teruggekomen en houd ik het bij genoeg groente, fruit en niet teveel eten. De reden hiervoor is dat geen van die dieten nog echt goed bewezen is.
Iets wat ik trouwens af en toe wel gebruik zijn nootropics. Dit zijn supplementen die niet voor spierkracht of gezondheid, maar voor concentratie of focus zijn.
Dat is een leuk idee. Klinkt een beetje als een virusscanner in het lichaam. Wellicht dat het ooit, in de verre toekomst, mogelijk is i.c.m. de nanobots die eerder zijn besproken. Maar dan is het nog wel lastig om periodiek alle cellen te checken. Daarnaast is DNA niet alles, je hebt ook het epigenetische effect die van invloed is op of en in welke mate cellen tot expressie komen.
Nanobots zijn waanzinnig fascinerend. Het is sowieso een veld met veel potentie en verwachtingen, bijvoorbeeld door medicatie precies op de juiste plek in het lichaam te brengen. Voordat we het echt kunnen toepassen, dat duurt nog wel even. Zeker t.o.v. bijvoorbeeld genetische modificatie.
Grote technologiebedrijven richten zich vooral op de metingen van de gezondheid. Ze zijn nog niet zozeer bezig met radicale methoden, al heeft Alphabet (moederbedrijf Google) een bedrijf opgezet dat veroudering wil tegengaan. Zie hier: https://www.calicolabs.com/
Het BRCA-1 gen is bekend van Angelina Jolie. Dat is overigens een van de genen die bijdraagt aan het risico, er zijn er meer. Onlangs heb ik hier een geneticus van het AMC over gesproken. Op zich maakt het niet zoveel uit als een mens 1 jaar of 20 jaar is. Het voorbeeld van de embryo's laat zien dat je bij echt een beperkt aantal cellen al de aanpassing kan doen (die vervolgens ook wordt doorgegeven aan volgende generaties). Als ik de wetenschappers mag geloven, dan is het repareren van genen nog een lange weg. Tenzij je de betreffende cellen makkelijk kan bereiken, zoals in het voorbeeld van de T-cellen tegen leukemie of cellen in het oog.
Dat doen we allemaal. In Nederland zijn een aantal dingen geregeld in de wet, bijvoorbeeld de embryowet en Oviedo conventie (EU). Daarnaast zijn er ethische commissies in ziekenhuizen die behandelingen en onderzoek goedkeuren. Maar uiteindelijk (en hopelijk) wordt het een politiek debat. Onlangs is in Nederland overigens de DNA Dialoog gestart: https://dnadialoog.nl/